Het jaar 2020 is voor iedereen door Covid-19 een rampzalig jaar geweest. In de eerste plaats is het een triest jaar voor degene die door gezondheid of erger zwaar zijn getroffen. Ook voor zakenmensen die hun business geheel of gedeeltelijk zien verdwijnen. Niet in de laatste plaats kan het afgelopen jaar voor onze leden, dus de oldtimerverenigingen/stichtingen, deels als verloren worden beschouwd. Dit komt vooral door het annuleringen van shows, toertochten, praatavonden, etc.. Vergaderingen werden in veel gevallen digitaal uitgevoerd.
FEHAMEC informeert frequent haar leden via een nieuwsbrief per website en of email. Om jullie als hobbyisten op de hoogte te stellen wat wij als organisatie het afgelopen jaar hebben gedaan informeren wij jullie nu via het verenigingsblad. FEHAMEC heeft niet stil gezeten. We hebben de meeste contacten / afspraken digitaal verwerkt.
In 2020 hadden we als federatie een volle agenda te verwerken. Een agenda met taken / doelstellingen die voor onze leden ten goede dienen te komen. We hebben als organisatie veel wensen die we proberen te verwezenlijken en niet alles lukt ons. Toch kunnen we zeggen dat we e.e.a. voor elkaar hebben gekregen en voor sommige doelstellingen is er een opening gecreëerd. Om voor de leden goed dienstbaar te zijn werkt FEHAMEC met diverse organisatie samen.
Een dergelijke samenwerking was en is van groot belang t.a.v. de besprekingen / vergaderingen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Tijdens deze bijeenkomsten wordt vergaderd over het rijbewijs en kenteken voor landbouwvoertuigen. De federatie heeft contact gezocht met verzekeringsmaatschappijen. Dit omdat het belangrijk is om na de invoering van het kenteken voor de hobbyisten onderhandelingen kunnen voeren voor een gunstige polis regeling.
Activiteiten 2020 van FEHAMEC
Contacten met buitenlandse organisaties
Wij als federatie onderhouden ook contacten met zusterorganisaties in het buitenland. Met name de buurlanden België (Belgian Historic Vehicle Association) en Duitsland (Bundesverband Historische Landtechnik Deutschland) zijn voor ons belangrijk. Via beide organisaties wordt FEHAMEC geïnformeerd over de wet- en regelgeving in hun landen. Dit is belangrijk omdat veel hobbyisten uit beide landen oldtimershows e.d. evenementen bezoeken en visa versa.
FEHAMEC is sinds enige jaren bezig contacten te leggen met Europese zusterpartijen om zich gezamenlijk te organiseren d.m.v. het oprichten van een Europese organisatie voor agrarische oldtimerverenigingen. Dit resulteerde in 2018 in de oprichting van EFHAM (European Federation Historical Agricultural Machinery i.f.). Tijdens de vergadering november 2018 in Hammelburg (Duitsland) is een werkgroep opgericht om vóór november 2020 de doelen vast te stellen waaraan deze Europese organisatie moet voldoen. De leden van de werkgroep zijn Hubert Flaig BHLD (D), Hans Peters FEHAMEC (NL), Peeter Henning en Antoon van de Veegaete BEHVA (B). In 2019 heeft de voorzitter van FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) dhr Tiddo Bresters op uitnodiging van EFHAM de jaarlijkse vergadering bijgewoond.
Wat is de FIVA? Het is een mondiale organisatie voor alle categorieën oldtimers. De meeste activiteiten liggen binnen in Europa. FIVA is in Brussel goed vertegenwoordigd. De organisatiestructuur bestaat o.a. uit diverse commissies.
Twee belangrijke commissies zijn de Legislation Commission (Wet- en Regelgeving) en de Utilitarian Commission (Bedrijfs- en Agrarische voertuigen).
Internationale voortgang
Via EFHAM en haar Europese contacten waaronder BHLD en de vruchtbare gesprekken met diverse vertegenwoordigers van FIVA zoals oud-voorzitter Patrick Rollet, huidige voorzitter Tiddo Bresters en vertegenwoordigers van de Utilitarian Commissie hebben wij een gunstig resultaat behaald. Hubert Flaig (EFHAM / BHLD) gaat zitting nemen in de Utilitarian Commissie van de FIVA. Dit betekend o.a. dat wij als federatie FEHAMEC dus natuurlijk onze hobbyisten indirect een stem hebben in Brussel voor al dat gene wat ons op Europees niveau aangaat. Een dergelijk resultaat had nooit zonder het bestaan van EFHAM en haar verdere contacten in Europa gerealiseerd kunnen worden. Hans Peters zal samen met Hubert Flaig de andere leden van de werkgroep de agenda van de FIVA commissies nauwlettend volgen.
Overleg omtrent de Kentekenplicht
voor de FEHAMEC bezoeken Anko Broekema en Mark van Lankveld de vergaderingen van de Klankbordgroep Landbouwvoertuigen van de RDW.
Aanvankelijk werd dit georganiseerd door het Ministerie van Waterstaat en Infrastructuur, maar toen het “kentekenen van landbouwvoertuigen” meer vorm kreeg, heeft de RDW de regie overgenomen.
Immers de RDW is de instantie die vorm moet geven aan de uitvoering van “het kentekenen”.
Vanwege de Corona perikelen hebben de vergaderingen (overleggen) vanaf juni 2020 steeds digitaal plaatsgevonden. Het digitaal vergaderen is wel even wennen, je ziet elkaar alleen maar in het gezicht en je kunt niet even stilletjes overleggen.
Toch waren het structureel goede vergaderingen waarin de FAHAMEC haar mening kon geven en die mee werden genomen in de verdere discussie.
Activiteiten 2020 van FEHAMEC
Aan het feit dat de trekkers geregistreerd moesten worden viel niet te tornen, maar op de manier waarop hebben wij goede invloed gehad, hetgeen erin resulteerde dat het minimale bij de registratie wordt gevraagd.
Op 01 januari 2021 is de registratie online gegaan en op die dag hebben velen al ingelogd om te registreren.
In de diverse Nieuwsbrieven in 2020 hebt u hierover kunnen lezen.
Het invullen van de data bank is reeds gestart en deze is inmiddels online gezet op onze site.
Contact met verzekeringsmaatschappijen
Vice voorzitter Piet van de Poel heeft contacten gelegd met verzekeringsmaatschappijen om eventueel te overleggen hoe zij met de huidige situatie t.a.v. kentekening van agrarische voertuigen omgaan wat betreft polis condities.
In de contacten met de verzekeringsmaatschappij in Nederland hebben we ons beperkt tot de verzekeraars die een redelijke polis aanbieden voor oldtimer voertuigen. Al snel was duidelijk dat de meeste van deze verzekeraars voornamelijk of uitsluitend oldtimer auto en motoren kunnen verzekeren. De verzekeraars die wel tractoren willen verzekeren stelde zich welwillend op in onze discussie, maar zijn vaak afhankelijk van de maatschappij waar ze herverzekerd zijn. Dit maakt beslissingen en toezeggingen niet eenvoudiger. Als het over oldtimer verzekeringen gaat zijn er twee soorten polissen in omloop, n.l. er zijn verzekeraars die op hun polis het merk en type van de tractoren vermelden en vaak ook nog het chassisnummer van het voertuig. Zij weten vaak exact welke voertuigen verzekerd zijn en hoeveel. Daarnaast zijn er verzekeraars die met verzamelpolissen werken, hierop word alleen vermeld “alle bij U in bezit zijnde tractoren en motoren zijn verzekerd” deze verzekeraars hebben geen idee om welke en hoeveel trekkers het gaat. In het kader van de verplichting om trekkers en machines van een kenteken te voorzien komt ook de verplichting om deze voertuigen in te schrijven bij het verzekeringsregister (WAM) van de RDW. Dit brengt extra kosten met zich mee en er hebben verschillende gesprekken plaatsgevonden, wat die kosten worden en wanneer zij worden berekend. Sommige verzekeraars zijn daar heel helder in en andere moeten de instructies van de verzekeringmaatschappij afwachten. Deze maanden wordt dat wel helder en zullen we onze leden op de hoogte houden
Algemene kwesties
- Stikstof, CO2
Tijdens onze bestuursvergaderingen is ook overleg gevoerd hoe we als oldtimerorganisaties, dus de leden om moeten gaan met overheden. Dit vooral i.v.m. het aanvragen van vergunningen. Zoals bij een ieder bekent is het showen, demonstreren e.d. bij sommige groeperingen in Nederland niet populair. Begrippen als Stikstof en CO2 zijn inmiddels een bekende term geworden. Dit neemt natuurlijk niet weg dat deze items wel belangrijk zijn maar voor ons als hobbyisten met oldtimers erg lastig. In Nederland vertegenwoordigen alle oldtimer-voertuigen een minuscuul klein percentage van het totaal aantal voertuigen. Daarom is het belangrijk om bij het aanvragen van evenementen-vergunningen een zorgvuldige woordkeuze te gebruiken. FEHAMEC en haar leden waken voor de historische waarden van het agrarisch mechanisch erfgoed.
Activiteiten 2020 van FEHAMEC
Daarom willen we dat de overheden hiervan bewust zijn en ons niet in de weg staan om ons historisch erfgoed aan het publiek te presenteren. FEHAMEC zal proberen hiervoor een lijst voor haar leden op te stellen waarop de aandachtpunten worden benoemd voor vergunningaanvraag bij een overheid. Meestal gaat het om aanvraag bij en gemeente.
- Mobiele Collectie Nederland
FEHAMEC heeft dit jaar contact gehad met de stichting Mobiele Collectie Nederland. Wij als federatie willen met deze stichting in gesprek om de agrarische oldtimers of in ieder geval een groot deel ervan het predicaat historisch erfgoed krijgen. We willen hiermee bereiken dat onze hobbyisten bij sommige gelegenheden een bijzondere status hebben en daardoor van restricties worden uitgesloten. Wij zullen proberen verder met MCN in gesprek te gaan of met andere organisaties omtrent historisch erfgoed contact te maken.
Wij hopen dat 2021 een einde maakt aan Covid-19 zodat we met onze hobby weer normaal kunnen functioneren.
Namens het bestuur
Hans Peters voorzitter