Op woensdag 11 mei was het zover: de schooljeugd van groep 6, 7 en 8 van de school St.Anna te Vortum kwam op bezoek naar het Educatief Park van de SMT. Vanwege de corona was het al 2 jaar niet mogelijk geweest om de jeugd kennis te laten maken met het agrarisch werk van de SMT.
Het stuk grond dat de SMT pacht heet niet voor niets Educatief Park. Een van de doelstellingen van de SMT is het educatief karakter. Dit geldt niet alleen voor de jeugd maar voor iedereen die geïnteresseerd is in akkerbouw en machines. De producten die gepoot en gezaaid worden zijn ook de producten van de jaren 50/60 van de vorige eeuw. Op zich is er geen nieuws onder de zon, behalve dat de producten meer ontwikkeld zijn voor een optimale groei en minder kans op misoogst.
De 20 kinderen van de basisschool kwamen vol goede moed onder leiding van de juf en hulpjuf uit Vortum gefietst. Het moet gezegd worden: er kwamen wel eens schoolklassen met veel bombarie op het terrein, maar deze groepen waren van onberispelijk gedrag.
Het SMT-team bestond uit 4 mannen die kennis overdroegen aan de jeugd. Na een korte uitleg van enkele SMT-ers werd de groep opgesplitst in even zoveel kleinere groepen die ieder met een ervaren SMT-er naar een stukje land werden gedirigeerd. Er was volop aandacht bij het theoretisch verhaal van de SMT-docent bij elk perceel. De leerlingen werden na dit verhaal in de praktijk aan het werk gezet.
Dat hield in dat er mais, aardappelen en bieten gepoot werden en graan gezaaid. Na elk product werd gewisseld zodat uiteindelijk iedereen alle 4 stukjes perceel had gezaaid en gepoot.
Na de 4e en tevens laatste ronde werd de galop erin gezet naar het Gildehuis waar de leerlingen werden getrakteerd op frites en limonade. Sommigen moesten wat wachten omdat er niet in een keer een aardappelkorf frites klaar is. Dat was voor enkelen wel moeilijk. De inwendige mens werd subliem verzorgd door 2 hostessen van de SMT, die traditioneel hun taken verrichtten. Alle leerlingen keerden met een gevulde maag en een tasje graan en pootaardappelen naar school terug.
De conclusie is dat dit dagdeel geslaagd was. Ook al zal niet alle informatie blijven hangen, toch zal er meer over het groeien van planten die voor het menselijke en dierlijke voedsel zorgen, geleerd zijn.